Dumle muffins

Jobbar kväll idag, bussen till jobbet går 13.30. Och funderar på att baka innan jag ska fara.
Och det som lockar är dessa Dumle muffins... Visst ser dom smarriga ut? Skriver ned receptet här nedan så kanske någon fler kan baka och njuta av godsakerna.


Förberedelsetid:
15 min

Tillagningstid: 20 min

Färdigt på: 35 min

Ingredienser

muffinssmet (grundrecept)
100 100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
0.5 0.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt

1 1 påse Dumle


Tips

När det står varmluftsugn i receptet men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen på din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.


- Receptet är beräknat till ca 8 stycken stora eller 12 stycken små

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

3. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Stick ner några Dumle i varje form.

4. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.


Kommentarer
Postat av: Emily

De såg inte dumma ut!? ;)

Mums!

Informativt mail - Klockrent! :)

Kram

2008-09-20 @ 16:13:11
URL: http://karmanjaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0